De 2e fase van de VOORT-methode (‘ontdekken’) heeft als onderdeel het achterhalen van klantfricties. Nu ben ik samen met August Eckhardt van Innovias aan de slag gegaan om deze klantfricties te gaan ontdekken. Dit doen we door het interviewen van directeur / eigenaren, R&D- en innovatiemanagers bij bedrijven en organisaties in de regio Drechtsteden / Rijnmond. Afgelopen vrijdag hebben we een maritieme toeleverancier in Papendrecht gesproken over het onderwerp innovatie. Wat betekent innovatie voor je? Vind je dat je er goed in bent? Wat zou beter kunnen? Etc, etc.

Het heeft ons interessante inzichten opgeleverd. Dit bedrijf vond zich innovatief op het moment dat ze een kwalitatief hoogwaardiger materiaalsoort zijn gaan gebruiken. Dit brak een geheel nieuwe markt open met vele kansen. Innovatief vinden ze zichzelf ook in de manier waarop ze met hun medewerkers omgaan. Veel aandacht voor trainingen en het voorkomen van arbeidsongevallen. Ze hebben daar naam mee gemaakt in de regio en het is nu algemeen bekend dat het een goede werkgever is.

Innovatie was daarmee geen doel op zich, maar een direct en concreet resultaat ontstaan vanuit ideeën op het niveau van de directie en hoger management. Ze willen in de toekomst wel graag eigen innovatieve producten gaan ontwikkelen. Welke innovatieve producten? Voor welke doelgroep en markt? Welk probleem bij hun klanten lossen ze daarmee op?

Mogelijk kunnen ze deze innovatie gestructureerd aanpakken en daarmee de kans van slagen zo groot mogelijk maken!